מבוא להבנת הנקרא

(Reading Comprehension)

בפרק האנגלית של מבחן אמיר”ם או אמירנט מופיעים קטעי קריאה העוסקים בנושאים מגוונים – החל מביולוגיה וגאולוגיה, ועד לפילוסופיה, פסיכולוגיה והיסטוריה. לאחר כל קטע מופיעות מספר שאלות, שמטרתן לבדוק עד כמה הבנתם את הנאמר, את הקשרים בין הרעיונות ואת המסקנות שניתן להסיק מתוך המידע המופיע בטקסט בלבד.

סדר השאלות תואם לרוב את סדר הופעת המידע בטקסט – כלומר, השאלה הראשונה מתייחסת לתחילת הקטע, והאחרונה לסופו.

השאלות עשויות להיות ממוקדות בפרטים, או לעסוק ברעיונות כלליים יותר. לכן חשוב להבין גם את התוכן וגם את מבנה הקטע.

 

איך להתמודד עם קטעי קריאה בזמן קצוב?

האתגר המרכזי בקטע הקריאה הוא השילוב בין הבנה עמוקה לבין מגבלת הזמן. כדי להתמודד עם הקטעים ביעילות, קיימות שתי שיטות מרכזיות לפתרון:

 

שיטה 1: פתרון מונחה טקסט

מה עושים?

  • מתחילים בקריאה יסודית של הפסקה הראשונה.

  • עוצרים מדי כמה שורות, מסבירים לעצמכם מה הבנתם, ובודקים איך המשפט הנוכחי קשור לזה שקדם לו.

  • לאחר מכן ניגשים לשאלה הראשונה, שעוסקת בפסקה זו.

איך ממשיכים?

  • אם אינכם בטוחים בתשובה, חזרו לפסקה וחפשו את הקטע הרלוונטי.

  • נסו לענות על השאלה בעצמכם לפני קריאת התשובות – כך תימנעו ממסיחים.

  • עברו לשאלה הבאה רק אם היא עוסקת באותה פסקה. אם לא – המשיכו לפסקה הבאה ונהגו באותו האופן.

יתרונות:

  • מאפשרת הבנה מעמיקה של הטקסט.

  • מתאימה מאוד לשאלות כלליות ולשאלות מסקנה.

חסרונות:

  • שיטה איטית יותר, שעלולה לבזבז זמן בשאלות פשוטות.

 

שיטה 2: פתרון מונחה שאלה

מה עושים?

  • מתחילים בקריאת השאלה הראשונה.

  • מנסים להבין מה בדיוק מבקשים מאיתנו.

  • עונים עליה לפי זיהוי מיקום רלוונטי בטקסט – ורק אז בודקים את אפשרויות התשובה.

התאמה לסוגי שאלות:

  • שאלות עם ציון שורה:
    לדוגמה: “The word ‘that’ in line 22 refers to…”
    קראו מ-2 שורות לפני ועד 2 שורות אחרי – כלומר, 5 שורות בסך הכול. רק לאחר מכן גשו לשאלה.

  • שאלות על פסקה שלמה:
    לדוגמה: “The main idea of the first paragraph is…”
    קראו את כל הפסקה מההתחלה, ורק אז ענו.

  • שאלות ללא מיקום:
    לדוגמה: “It can be inferred from the text that…”
    קראו ברצף מהנקודה שבה עצרתם – עד שתגיעו לחלק שממנו ניתן לענות.

  • שאלות כלליות (כמו כותרת מתאימה):
    לדוגמה: “An appropriate title for the text may be…”
    דלגו עליהן והשאירו אותן לסוף. כדי להתכונן אליהן – סמנו ליד כל פסקה שקראתם סיכום קצר בן 3–5 מילים.

יתרונות:

  • חוסכת זמן על ידי קריאה ממוקדת.

  • יעילה מאוד בשאלות ספציפיות עם מיקום מדויק.

חסרונות:

  • עלולה להוביל להבנה חלקית בלבד.

  • פחות מתאימה לשאלות הדורשות ראייה כוללת של הקטע.

 

דגשים חשובים לפתרון מוצלח

  • אל תקראו פסקה מהאמצע, ואל תעצרו באמצע משפט או רעיון. הבנת הקשר בין רעיונות חשובה מאוד.

  • תמיד נסו לענות בעצמכם לפני מעבר לתשובות – כך תמנעו מלהיגרר למסיחים.

  • קריאה מעמיקה חוסכת זמן בטווח הארוך – תחסכו לעצמכם קריאות חוזרות.

  • דחו שאלות כלליות לסוף, במיוחד אלו שדורשות שילוב מידע ממספר מקומות בטקסט.

  • עברו על כל התשובות לפני הבחירה, כדי לוודא שאינכם נופלים למסיח.

נגישות

עושים הכל כדי שתצליחו בבחינה :)